اگر مدیر یک کسب و کار هستید، آشنایی با اصول و فنون مذاکره برای شما بسیار ضروری است. این اصول قوانین و قاعده هایی هستند که زمینه توافق را برای طرفین فراهم می کنند و غالبا در دوره اصول و فنون مذاکره حرفه ای تدریس می شوند. در اینجا به نقل قولی از کری فیشر اشاره می کنیم: همهچیز قابل مذاکره است. اینکه مذاکره سخت یا آسان است، موضوع دیگری است. مذاکره سبب می شود سازمان از حالت رکود و خمیدگی خارج شده و تحولاتی (معمولا مثبت) در آن رخ دهد. همچنین زمینه برقراری ارتباط با دنیای بیرون از سازمان را فراهم می کند. مذاکره زمینه ساز توسعه و رشد فردی مذاکره کننده و همچنین سازمان است. اینجاست که اهمیت آشنایی با این اصول و فنون پررنگ می شود برای شروع یک مذاکره موفق لازم است قبل از جلسه مذاکره، طرفین هدف را مشخص کنند؛ مثلا ممکن است بخواهید برای فروش بیشتر مذاکره کنید و هدف شما افزایش سودآوری سازمان است. از طرفی هدف کارمند شما ممکن است افزایش حقوق یا شرایط کاری بهتر است.